tirsdag 12. juli 2011

Hestetømmer eller strikkering???

Da jeg var liten husker jeg at vi lagde hestetømmer. Mamma var ikke noe til å holde på med håndarbeid så jeg var så heldig å få en ferdigkjøpt hestetømme lager i plast. Mine venninner hadde tom tretrådsnelle med småstift, jeg var missunnelig ;0).  Vi lagde alle meter på meter med hestetømmer, som vi brukte til ingenting. Hvis mine barn hadde lagd slike i dag, vet jeg ikke stort annet å bruke hestetømmer til enn å sy de sammen i spiral til kjeledemper, eller kanskje side om side til små løpere. 
Dagens hestetømmer heter strikkering. De er laget i mange forskjellige størrelser og er både runde og avlange. De runde kan du også lage blomster av, det er jo også noe jeg hadde da jeg var jentunge (må jammen se om ikke jeg har den liggende et sted, jeg har det nemlig med å ta vare på ting !) Alstå de siste to dagene har jeg tatt i bruk en avlang strikkering. Kjøpte med meg noe "pusegarn" ala microfiber og tenkte at dette kan jeg jo lage meg en skjerf, til vinteren, av.  Jeg gikk igang og fulgte oppskriften (husker jo ikke helt hvordan man startet den gangen jeg lagde hestetømmer :0)))
Jeg fikk bruk for 8 talls borden jeg lærte på barneskolen, endelig!!!  Denne må man lage to ganger for å kunne begynne, altså opplegg. Denne typen opplegg gir et dobbeltstrikk preg, altså ganske tykt arbeid. :0)
Så er det bare å begynne. Du har nå to rader over hverandre på taggene. Ta løkka fra den nederste raden og løft den over den øverste løkka og over pinnen. Løkka vil da legge seg inn i arbeidet, slik du ser her. Dette gjør du til du bare har en løkke igjen på hver pinne/tagg. Så legger du opp neste omgang og løfter av igjen. Dette gjentar du så til arbeidet ditt er blitt så stort som du vil ha det.

Når arbeidet har blitt så stor som du skal ha det starter fellingen. Du kutter tråden, selvfølgelig. Fellingen starter i andre enden! løft av en løkke. så den vis a vis.  Du har nå to løkker på kroken. Løft den innerste over den ytterste slik at du igjen har en løkke på kroken. Fortsett slik med løkkene fra annenhver side til du har felt hele arbeidet. Til slutt tar du tråden igjennom den siste løkka og du er ferdig!  ;0)
Som du ser så ble det ikke skjerf på meg. Dette garnet var altfor tykt til at jeg kunne lage det. Nå har jeg imidlertid laget fire kvadrater som jeg har sydd sammen og det blir høyst sannsynlig en myk god pute. Eldstemann har i allefall ønsket seg en til stua i 2. etasje. Skal se hun får ønsket oppfylt. 

Så da gjenstår det bare å lage en kant rundt og et bakstykke så kan puta tas i bruk!  Ha en fortsatt fin dag!
Anitra

Ingen kommentarer:

Søk i denne bloggen