mandag 10. august 2015

Hex'n More

For en god stund siden kjøpte jeg linjalen Hex'n more. Det er moro med linjaler, for det gjør det enklere å sy og få presise resultater.

Denne linjalen er for å lage sekskanter (hexagon), jewel og trekanter.

Linjalen har hengt på kroken, helt rolig uten å lage en eneste liten lyd. Så når Kathrines Quiltestue nå kom opp med et lite kveldskurs i bruk av denne linjalen, så meldte jeg meg på.
Jeg valgte meg å sy sekskanter på 4", da begynner man med en stoffremse på 41/2"
Mønsteret jeg valgte denne kvelden skulle bli en pute og jeg trengte også trekanter. Her skal stoffremsen være på 21/2" da trekanten skal bli 2".

Det smarte her er at trekanten er rett avskåret i bunnen og ikke spiss. Dette gjør det enklere og mer presist når man syr sammen.



Når vi syr sekskanter på denne måten så slipper vi de vanskelige Y sømmene. Sy trekanten på sekskanten oppe og nede som på bildet. Press fra hverandre.



Når du har to sekskanter med trekanter fastsydd, kan du sy disse igjen sammen med en rett søm. Da kommer de sorte trekantene, en fra hver av sekskantene, sammen se neste bilde hvor jeg har lagt ut med litt luft mellom blokkene så ser du hva jeg mener.




Denne blir ganske sprek i fargene til meg å være. Jeg er vanligvis litt mer dus av meg, men måtte bare ha disse stoffene da jeg likte de så godt.

Her er alle bitene bare lagt utover for å få et inntrykk av hvordan det skal bli. Jeg har sydd sammen fire rader her på bildet under. For å spare arbeid og stoff har jeg sydd en og en rad sammen til en runding, for så å klippe opp etterpå. Du kan se at hver rad begynner og slutter med samme stoffet.






Da jeg fikk sett litt mer på dette bildet over, og konferert med Alison, så bestemte jeg meg for at dette ikke er en pute, men en duk! 

Jeg har renskåret toppen før jeg satte på den sorte rammen.

Jeg har sydd to rader til med sekskanter, så en ramme av det sorte stoffet. Skal ha en litt bredere ramme av det lys grå stoffet før jeg avslutter med det mørk grå stoffet til lukkekant. Jeg velger å vise dette nå, da jeg ikke vet helt når jeg blir ferdig med duken. Den skal tross alt ha vatt, bakstykke og quiltes også, før lukke kanten kommer på. Jeg lover å vise ferdig resultat etter hvert.

Anitra






4 kommentarer:

Quiltefia sa...

Hei!! Jeg har også kjøpt linjalen, men ikke prøvd. Det ser gøy ut!! Fine farger!! Anne Kari 😃

Hanne sa...

Det ble jammen fint :-)

anitra sa...

Linjalen har så mange muligheter, gøyal å bruke. Fargene er litt ulikt meg, men ble så glad av de at jeg bare måtte. Angrer ikke på det ;)

anitra sa...

Tusen takk, Hanne.

Søk i denne bloggen