søndag 23. august 2015

Lukkekant - slik jeg liker den!

Når jeg syr lukkekant liker jeg å bruke dobbel lukkekant.  Altså er hele lukkekanten i dobbelt stoff. Jeg bruker som regel 2 1/4".
Du må som oftest skjøte strimeler for å få lang nok kant.  Hvor lang du må ha, måler du midt på quilten både på lengden og bredden, gange med to og du har lengden. Jeg sørger for at jeg har en lang stoffremse med godt mål.  Når jeg skjøter remsene syns jeg det blir finest å gjøre dette på skrå.
Du legger remsene på hverandre på 90 grader, rette mot rette og syr på diagonalen fra øverst til nederst. 
 Renklipper sømmonnet og stryker over. 

For å lage lukke kanten dobbel stryker du den, ja dobbelt.  Jeg har funnet et "verktøy" i USA som jeg elsker å bruke når jeg lager lukkekant. Husker ikke hva det heter, men den finnes i flere bredder. Jeg har denne ene. 
Du fører stoffet inn i sprekken, skråklippet for å få det inn, og ut kommer det i andre enden, ferdig brettet og bare til å stryke. Det blir jevnt og fint og man slipper trøbbelet med å brette underveis mens man stryker. Brenne fingrene gjør jeg heller ikke. :-)

Husk at det sømmonnet du bruker er den kanten som blir synlig på forsiden. Jeg bruker som regel 1/4" og får en smal lukkekant, og godt med kant til å brette rundt å feste på baksiden. Jeg syr lukkekantens bakside for hånd. Da syns jeg det er enklest å få det pent, og jeg kan lage en "usynlig" søm.

Når du starter å sy lukkekant så ikke begynn helt i starten av remsen, begynn et godt stykke ned på kanten og gjerne midt på den ene siden. Dette for å få til en pen skjøt på slutten/enden.

For å få pene hjørner syr du ut til du kommer 1/4" (eller ditt sømmon) fra slutten på kanten. Brett rett opp og ned igjen. Start sømmen helt ute i kanten og sy ned som på forrige side. 


Brett opp slik, og rettned igjen.  Nedenfor ser du hjørnet ferdig sydd både på rette og vrange.

Måten Missouri Star Quilt Company gjør lukkekant på er veldig fin, syns jeg, så det er den jeg følger. Søk opp på youtube så finner du den. Her er også slutt skjøten veldig godt forklart. Jeg fikk ikke til å ta bilde så forslår at du ser på videoen til Missouri Star.

Så er det bare å sy for hånd på baksiden. Jeg har gått til innkjøp av disse klypene. Når jeg endelig hadde fått kjøpt mange nok til å "klype" hele lukkekanten på et teppe, fikk jeg vite at egentlig trenger man bare en-to stykker.  Du setter den fast litt foran der du skal sy og bare flytter den med etter hvert.
Så nå bruker jeg kun to.  Jeg setter en der jeg starter og flytter den andre med meg. Da er det lett å hele tiden se hvor mye man har igjen av lukkekanten.

Lykke til!
Anitra

Ingen kommentarer:

Søk i denne bloggen