søndag 19. juni 2011

Hvor stor er en bit sjokolade???

I dag har jeg laget en deilig kake, Coconut Banana Bread, som er publisert på bloggen pasion4baking og oversatt til norsk på bloggen til Tåsen quiltelag. Det er en banan/kokos/sjokolade kake. KJEMPE god! :0) Det er forresten Quiltefia som som har lagt den inn hos Tåsen.
Og så kommer det jeg lurer på, i oppskriften står det at sjokoladen skal deles opp i biter. Men det kommer jo helt an på sjokoladen, spør du meg. Er det en sjokolade som jeg bare elsker så er jo biten bitte bitte liten slik at sjokoladen varer desto lenger, er det en sjokolade som ikke er fullt så god så tar jeg jo en bit med litt mer størrelse. Er det derimot en ikke helt god sjokolade (her i huset kalt 70% æsj etter en venninne av datteren min) så er en bit hele sjokoladen!!Mao jeg spiser den ikke. Til kaker derimot er jo 70% kokesjokolade helt greit, det er det jeg brukte i dag. Men jeg kan jo ikke putte oppi hele sjokoladen når det står at den skal deles i biter. ALTSÅ hvor STOR er en bit sjokolade??? Nå spiller det jo forsåvidt ikke noen rolle, men dette ble jeg altså stående å fundere på i dag da jeg bakte :0)
Så kom jeg til å tenke på at det egentlig burde være i går at jeg bakte. Da var jeg nemlig med to gode venninner til Oskarsborg (hvor jeg med skam må si at jeg aldri før har vært). Det var absolutt en fin dose med historie som vi bør huske. Det var kanskje litt kjedelig for tre åringen, men jeg har hørt at det i allefall til Halloween og ved juletider skal være fine aktiviter for barn der ute. Selv hadde jeg med meg fotoapparat og fikk tatt noen fine detalj bilder som bla. av denne lykta. Fin ikke sant? :0)
Dagen i dag har også gått med til å besøke min mor som bor på Solvang sykehjem og der falt også den gode kaken i smak. Flaks at det like etter at jeg kom også var kaffeservering. Alltid godt med kake og kaffe.
Jeg har også fått tid til å sy litegrann, så nå er min håndarbeidsmappe nesten helt ferdig. Mangler bare siste lukkekant rundt hele. Den blir litt skakk og kan aldri bli med på noen konkurranse, men for meg er den fin. Den kommer nok til å virke selvom sømmene er litt skjeve :0). Takker til Turid som fikk meg til å kjøpe MyQuilt nr 2/2011 hvor oppskriften står.
Som dere sikkert har lagt merke til så har jeg nå også lært meg hvordan jeg lager koblinger fra denne siden og til andre. Man lærer så lenge man lever!
Fortsatt fin søndag!  Anitra

2 kommentarer:

Quiltefia sa...

Nå fikk jeg meg en god latter Anitra!! Det så ut som du fikk til kaka!! Jeg tenkte nok en plate kokesjokolade. 2/3 hakkes i kaka og 1/3 brekkes opp i biter!! Der har i det igjen!! Eller rutene hvis det er det på sjokoladeplata!? Ruter legges utpå kaka, så smelter de og du kan smøre sjokoladen enkelt utover........ Lurt hva?? AnneK:-)

anitra sa...

Ja, det er kjempelurt og fungerte også veldig fint. Jeg tok jo en halv plate i kaka, delt opp i 1/4 ruter, og den andre halvparten oppå kaka som jeg gjorde akkurat det med. La rutene utover slik at de smeltet og bare "dro" den smeltede sjokoladen på plass. Enkelt og greit! ;0)

Søk i denne bloggen