onsdag 9. november 2011

Bunadsøm

Jeg er den lykkelige eier av en bunad fra Øst Telemark. Den har jeg delvis brodert selv, men mesteparten har min svigermor brodert. Ja jeg har brodert den brede borden nederst på stakken og lomma (altså veska), mens svigermor broderte resten. (Hvis vi skulle vente på meg trodde hun ikke bunaden ville bli ferdig noen gang, og kanskje hadde hun rett, men det får vi aldri vite, heldigvis!)

Bildet er ikke av min bunad, men likt nok. Jeg lånte det på siden til Almankås i Bø.


Det er i år 22 år siden jeg hadde bunaden på for første gang! Det vet jeg med sikkerhet fordi jeg var gravid den første 17. mai med bunad, og hun som lå i magen har akkurat fylt 22 år!

Sist lørdag var vi en tur på Bø. Der var turen innom hos Almankås for fornyelser til bunadene til min mann og meg. Jeg bestemte meg for å brodere en ny bunadskjorte. Lette i mønster og fant ett jeg liker. Nå gjenstår det bare å få denne brodert! Er veldig spent på om jeg får det til, men tror jo det da siden jeg kjøpte det.


Det er bare det at linen er veeeeeldig fin og liten, så dette blir små sting. Jammen godt jeg har sylupe med lys! Den kommer jeg nok til å være helt avhengig av for å få skjorta ferdig.
Men den som gir seg er en dritt, og det er ikke jeg!

Nå til verket! (Må bare spørre svigermor litt til råds før jeg går igang. Hun har nemlig brodert mange bunader og skjorter, så hvorfor ikke spørre eksperten først så jeg ikke gjør noe bommert i starten?)

Ha det fint resten av uka og god Julemarked helg!
Ja, for du husker vel at Østensjø Husflidslag har julemarked på Oppsal senter denne helgen?
Lørdag 11-16 og søndag 12-16

Anitra

Ingen kommentarer:

Søk i denne bloggen